“Er den ikke pæn, mor?” spørger børn ofte, når de har tegnet en ny tegning. Børn vil gerne lave pæne tegninger og anerkendes for dem, men hvornår er en tegning pæn? Hvem bestemmer, hvad der er pænt og hvad der er grimt?

Jeg har en udfordring til jer:

Bed jeres barn om at lave den grimmeste tegning!

Gennem processen kan du spørge ind til, hvad barnet laver, og efterfølgende kan I sammen snakke om, hvad der grimt på tegningen: Er det farverne eller formerne? Ligner det noget grimt? Hvem bestemmer, hvad der er grimt? Har I set grimme eller pæne værker på kunstmuseer for nylig? Eller er det kun de pæne værker, der kommer på museum? Er det vigtigt, at de tegninger, som barnet tegner, er pæne?

Variationer

Lav samme øvelse med maling, LEGO-klodser, papirklip eller andet materiale, barnet kan skabe af.

Læring

Jeg har lavet øvelsen med børn ned til 3 år og unge op til 18 år, og det er altid en succes, fordi det vender fuldstændig om på deres normale måde at tegne på. Her udover sætter det gang i refleksioner om, hvad der er pænt og grimt. For de mellemstore og store børn lægger øvelsen også op til en diskussion om, hvad kunst kan (mere end at være pæn).